dimarts, 31 de març de 2015

Resolem conflictes

Teniu petits conflictes a la classe? Jo sí, petits i grans! Que si un nen es fa el xulo al futbol, que si l'altre sempre vol jugar amb el mateix grup, que si no callen a l'hora de llegir i no em deixen concentrar-me, que si em diuen goril·la, etc.

Fa temps a l'escola vam crear la figura del mediador. La fem servir en tots els grups, des de primer fins a sisè. Tot i que als més petits els resulta complicat fer de mediadors, els més grans van adquirint estratègies per resoldre els problemes sorgits entre els companys. Un dia a la setmana, dediquem una estona a comentar els conflictes i veure com s'ha enfrontat a ells el mediador. Els càrrecs van canviant i tots els alumnes passen a fer aquest servei. Hi ha a qui se li dóna millor, hi ha qui no és capaç de ser imparcial i sempre es decanta pels seus amics, hi ha qui no s'acaba de decidir... però de ben segur que tots aprenen a veure com un mateix conflicte es pot viure de dues formes diferents, que tot pot tenir més d'un punt de vista i que és important escolar les dues parts abans de prendre una decisió. Podeu posar-hi una medalla o distintiu que mostri la seva tasca, de manera que qualsevol amb problemes pot acudir-hi. 

Una altra figura que hem implantat ha estat la de "l'amic invisible" o "àngel de la guarda". Cada dos setmanes, s'entrega als alumnes el nom d'un company. A les hores del pati, entre classes, durant les mateixes... ells són els encarregats d'ajudar al company que tenen com a amic invisible. Se suposa que és una missió secreta i que no han de ser descoberts. Per tant han de mirar i veure com està, si necessita ajuda, companyia, una abraçada... Va molt bé amb alumnes que s'han incorporat nous al grup i que no saben amb qui jugar a les hores del pati, amb aquells que no acaben de trobar el lloc al grup o fins i tot per aquells alumnes que potser no destaquen en la branca acadèmica però sí que ho fan en la social. Al igual que amb el mediador, una hora a la setmana, els alumnes comenten qui creuen que és el seu amic invisible, en què l'han ajudat, quan algú ha necessitat el seu mediador però no l'ha tingut... Hi ha alumnes molt agraïts amb els seus amics invisibles i d'altres que se senten molt gratificats al adonar-se de que amb un petit gest, han ajudat a un company. 

Per últim, us explico la Bústia dels conflictes. És una bústia a la classe on els alumnes poden escriure petits conflictes que hagin sorgit durant la setmana. Poden ser anònims o escriure els noms dels companys. Entre tots escoltem què ha passat i pensem com solucionar el conflicte. De moment, anem resolen petits conflictes entre els companys i funciona molt bé: són ells mateixos els que proposen solucions, veuen el conflicte des de diferents punts de vista, es posen al lloc de l'altre...

Tot i que els conflictes no es redueixen en un 100%, sí que hem notat una milloria. Jo molt en la meva classe en particular! El més important per a mi és que els alumnes:
- Són més empàtics i s'adonen de que els seus gestos o paraules poden ferir als companys. Molts no sabien que amb aquell insult o no deixant jugar a algú un dia puntual, li feien tant mal. S'ho pensen dues vegades abans de fer-ho.

- Són capaços de parlar dels seus sentiments davant del grup. No castigo al que ha fet alguna cosa malament (a no ser que sigui molt greu). Intento que entengui com s'ha sentit l'altre persona i entre tots decidim quin és el seu "càstig", també l'infractor! A vegades aquest càstig es redueix a fer una abraçada a l'altre!

Doncs i vosaltres, què feu? 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada