diumenge, 22 de setembre de 2013

La biblioteca de l'aula

La biblioteca de l'aula és el lloc en els alumnes prenen contacte amb els llibres. Amb ella descobriran els seus gustos i accediran a nous móns i nous coneixements. 
És necessari que, per a que això succeeixi, els alumnes no hagin de desplaçar-se de la pròpia aula. Convertint un petit racó en la biblioteca de la classe els alumnes poden disposar dels llibres en qualsevol moment, per exemple al acabar una tasca. Com veieu el meu no és un gran espai, és un simple prestatge en el que he anat incorporant llibres propis, de l'escola i regalats per pares, editorials o altres institucions. També podem fer que cada alumne porti un llibre de casa ja que els agrada molt que els companys puguin llegir els seus llibres. Tant en un cas com en l'altre, es important que els alumnes prenguin consciència de la cura del material en préstec. 

És important portar un control dels llibres que tenim a l'aula i anar-los renovant. Podem marcar amb gomets de colors els diferents gèneres o tipologia (conte, còmic, teatre, poesia, etc.), per a que puguin anar variant. Aquest any, un dels objectius pedagògics de la meva escola era que els alumnes llegissin llibres en català i també en castellà. Per això he marcat amb blau els llibres en llengua castellana i en groc els de llengua catalana. 
Així mateix, seria una bona idea ordenar-los alfabèticament, tal i com ho trobaran a les biblioteques municipals. D'aquesta manera també es pot treballar l'abecedari. 

Donades les diferents formes d'aprenentatge i treball que es donen a l'aula, la lectura d'un llibre pot ser un bon recurs per a que els alumnes més ràpids esperin mentre la resta del grup va acabant. Jo ho faig servir en els canvis d'aula i em funciona molt bé: quan haig de marxar a una altra classe i mentre ells esperen l'arribada del nou professor, treuen el llibre i és una estona de lectura silenciosa. Els alumnes llegeixen, es concentren i resten en silenci i asseguts esperant el canvi. 

Per saber què llegeixen els alumnes he fet aquest registre bibliotecari. Els alumnes agafen un llibre i busquen al registre el seu nom tot anotant el títol del llibre agafat, la data en que l'agafen i en acabat, la data en que el retornen. Dintre el llibret, hi he explicat les normes. 

Cada dos o tres setmanes repasso els llibres: que hi siguin tots, que tothom hagi tornat els llibres que tenia, miro qui porta molt temps amb el mateix, quins alumnes llegeixen més o menys llibres, etc. 


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada